štvrtok 22. decembra 2016

Pestovanie bylinek v zime


Pokiaľ s obľubou pestujete bylinky v priebehu leta, nemusíte mať strach ich pestovať aj v zimnom období. Za tú chuť a vôňu to rozhodne stojí.



► Aké bylinky môžete doma pestovať v zimnom období? Ku pestovaniu za oknom sú vhodné takmer všetky bylinky.



V kvetináčoch sa v byte dajú pestovať letničky aj trválky, ako je napríklad bazalka, šalvia, pažítka, mäta, tymián, saturejka, medovka, tymian, pomajoran, rozmarín, levanduľa. Treba počítať s tým že niektoré druhy bazalky do jari nevydržia, ale môžete ju pestovať cez zimu.



► Ako bylinky pestovať?


Teplota pre pestovanie byliniek vo vnútri miestností je cez zimu zvyčajne dostačujúca, ale pre úspešné pestovanie je potrebné zabezpečiť dostatok svetla, čo môže byť problém.

  • doprajte teda bylinkám maximum svetla
  • vhodným miestom pre ich umiestnenie je okno orientované na juh alebo východ
  • výhodou je širší parapet, aby sa rastliny nedotýkali skla
  • je dobré bylinky pravidelne otáčať, aby sme zabránili nerovnomernému rastu pri naťahovaní rastlín za svetlom.

V prípade, že nemáte parapet ani zimnú záhradu, kúpte si na rastlinky miniatúrne skleníky, ktoré môžete umiestniť na stolík či na policu pri okne. Je možné tiež použiť závesné kvetináče, ktoré umiestnite do priestoru v blízkosti okna alebo na osvetlené miesto.


K úspešnému pestovaniu byliniek v zime je potrebná pravidelná primeraná zálievka.

  • v zimnom období pôda rastlín tak často ako v lete nevysychá, preto uberte rastlinám na zálievke
  • bylinky sú veľmi citlivé na trvalé premokrenie
  • odporúčame na dno použiť hrubší štrk alebo piesok pre odľahčenie pôdy a tým pomôcť od premokreniu
  • zálievka by mala byť len mierna, ale pravidelná
  • nenechávajte trvalo vodu v miske; po zaliatí je potrebné ju z misky vyliať
  • počas zimného obdobia bylinky neprihnojujeme

Bylinkám zvyknutým skôr na stredomorské podnebie, ako je napríklad rozmarín, nevyhovuje príliš suchý vzduch v miestnostiach, ktoré sú cez zimu vykurované.

  • týmto druhom prospieva pravidelné rosenie
  • pre väčšiu vlhkosť rastlinám odporúčame vysypať do podmisky kamienky, zaliať ich vodou a na ne postaviť rastlinu; ak rastlinu postavíte na kúrenie, je odparovanie veľmi účinné
  • zvýšená vlhkosť tiež pôsobí preventívne pred napadnutím rastlín sviluškami





6 komentárov:

  1. Ahoj, ja pestujem bylinky cez zimu zásadne v skleníku, keď som si ho totiž kúpila na https://skleniky-kinplast.cz/, zistila som, že práve v ňom sa bylinkám, ale aj iné zelenine darí jednoducho najlepsie.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ďakujem moc za tento veľmi prínosný a zaujímavý článok :) My sme si nedávno tiež chceli urobiť na záhradke nejaké nové bylinky a rastlinky a keď už sme boli pri tom, tak sme si povedali, že si z týchto stránok tu aj kúpime rovno nejaký ten nábytok . Tak sa mrknite, keby ste tiež náhodou niečo potrebovali :) Majú to tam veľmi fajn.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. U izbových hlavne pozor na podlahové kúrenie, hlavne ak ich máte priamo na zemi. My máme kvalitné kúrenie od www.heatflowslovakia.sk a veľmi dlho nám vŕtalo hlavou, prečo nám v zime chradnú. Potom nám došlo, že majú vlastne od podlahy väčšie teplo ako ostatné, pretože do nich perie podlahové kúrenie.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Práve dnes, keď som si dávala fair trade kávu , tak som si hovorila, že je fajn , ako mi toho tento rok zašlo málo a darí sa mi aj na jar. Veľkú radosť mám z kôpru, ktorý mi v kvetináči pekne rastie. Len som zabudol, a, že ho budem musieť taky niekam presadiť a to miesto proste v malom byte nie je. Tak kdyžtak pôjde na prázdniny k mame. :(: D

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Jak moc je důležitá taková čistota oken, aby rostlinky dobře rostly? Je to jedno? Stačí jim i malý paprsek sluníčka nebo záleží druh od druhu? Protože bydlím v centru města, v druhém patře, mám stále špinavá okna od aut :/ Zvažuji si pořídit nějaký Čistič oken Karcher abych si je s nim mohla čistit. Nebo znáte nějaký levnější a stejně dobrý? Díky

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Bylinky potrebujú starostlivosť hlavne v zime. Ja osobne sa o ne v zime starám dvakrát toľko, teda aspoň o tie, ktoré to potrebujú. Dokonca si do chytrého náramku nastavujem upozornenie, aby som nezabudla zaliať alebo napríklad preniesť na viac či menej svetla, ak je to potrebné. Ale má to tú výhodu, že som už na dôchodku, tak na to mám pomerne dosť času. Navyše som už sama, takže kvietky sú jediný môj koníček. :)

    OdpovedaťOdstrániť